مجلسی علیه بورس/دولت از مجلس رو دست خورد!
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 92.11.28 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 711 واحد رشد به رقم 60153 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1606 واحد افزایش عدد 154008 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 917 واحد رشد به رقم 80686 واحد رسيد.

همچنین در این روز پالایش نفت بندرعباس با 124 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل گروه صنعتی بارز با 4 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 16 واحد افزایش به رقم 759 واحد رسید.

در این شرایط امروز هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با 4 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2112 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، با گذشت سه روز از اجرای ضابطه جدید سفارش گیری، بازار سهام می رفت که به نوعی با بازگشت اقبال سرمایه گذاران همراه شود.

بطوریکه صف های خریداران نه همانند روزهای گذشته نا پایدار و بدون پشتوانه بود که با اندک تلنگری واگذار شود و نه آنقدر ناچیز که کمتر از حجم مبنا باشد.

به عنوان مثال در نماد "اخابر" که روزهای قبل در بهترین حالت صف خریداران آن به 10 میلیون سهم نیز نمی رسید، امروز حتی با 96 میلیون تقاضای خرید سهم رو به رو شد و این یعنی اقبال سرمایه گذاران دوباره به سمت بورس برگشته است.

در این میان ردپای سرمایه گذاران حقوقی نیز به عنوان خریدار در برخی نمادها همچون "شبندر" و "اخابر" و بانک هایی از جمله صادرات و پاسارگاد مشاهده شد و به نظر می رسید می توان امید بازگشت تمایل خریداران را در بازار داشت تا در ادامه این اقبال و به همت مدیران دولتی و جلسات برگزار شده، تمام انتظارات سرمایه گذاران برای بهبود بازار سهام جامعه عمل بپوشد.

اما آنچه که به تمام این امیدها پشت پا زد، تصمیم مجلس درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها بود. تصویب نرخ 13 سنتی برای خوراک گازی امروز در حالی مصوب شد که نوبخت به نمایندگی از دولت مخالفت خود را در صحن علنی مجلس به نرخ پیشنهادی نمایندگان خانه ملت عنوان کرد.

اما به هر ترتیب تصویب این نرخ با اعمال شوک منفی به بازار، واگذاری صف های خرید سهام را موجب شد. هرچند در پایان روز معاملاتی بسیاری از سهم ها باز هم توانستند با دوری سرمایه گذاران از فضای هیجانی در حالی به تعادل رسیده و مثبت شوند که با انتشار خبر تصویب نرخ خوراک، قیمت آنها حتی تا درصدهای منفی نیز پیش رفته بود.

نکته ای که بایستی به آن توجه داشت این است که گرچه در حال حاضر از حوزه سیاست خارجی اخبار مطلوب متعددی منتشر شده و می تواند بر اقتصاد کشور آثار مثبتی اعمال کند که متأسفانه بهانه گیری مجلسی ها و لج بازی آنها با دولت، به مصوبه امروز اعضای خانه ملت منتهی شد و این تصمیم آنها قبل از هر چیز به اقتصاد کشور ضربه وارد می کند.

اما نکته مهم دیگر پیرامون مصوبه مذکور این است که پیشنهاد دولت برای نرخ خوراک 8 تا 10 سنت بود و این پیشنهاد در حالی به صورت صریح از زبان نوبخت اعلام شد که نشان داد نظر دولت نیز همانند نظر مردم است. هرچند مجلسی ها بدون بررسی کارشناسی با این مصوبه با نظر دولت و مردم مخالفت کردند و نرخی را به تصویب رساندند که نه تنها نظر آنها را تأمین نکرد، بلکه به نظر می رسد با این تصمیم به ایرادات مورد نظر شورای نگهبان نیز پاسخ منطقی داده نشد.

حال آنکه انتظار می رود نمایندگان مردم به این امر توجه داشته باشند که چشم امید سهامداران و نیز آینده کلیت اقتصاد کشور به تصمیمات آنها بوده و شرایط بر لزوم همکاری آنها با دولتی تأکید می کند که منتخب مردم است. زیرا نمایندگان مجلس بایستی بدانند که لج بازی با دولت و بی توجهی به نظرات آن به نوعی لج بازی با مردم است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 242
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 244
بازدید ماه : 795
بازدید کل : 11681
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1